P.O. Box 243
8001Bodø
Omklassifisering av luftrom ved stenging av TMA og CTR m. m.
Luftfartstilsynet fastsatte 16. november 2023 en forskrift som gjør enkelte endringer i forskrift 14. desember 2016 nr. 1578 om lufttrafikkregler og operative prosedyrer (BSL F 1-1), og enkelte mindre endringer i forskrift om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m. (BSL G 1-3).
Den vesentligste endringen er at terminalområder (TMA) og kontrollsoner (CTR) blir omklassifisert til ikke-kontrollert luftrom med radio- og transponderpåbud (RMZ og TMZ) når flygekontrolltjenesten ikke yter tjeneste der. Informasjon om hvilke tidsperioder flygekontrolltjenesten yter tjeneste (åpningstider) vil kunne finnes på Avinors nettsider (AIS-portalen) slik:
- Åpningstider for kontrollsoner (CTR) vil fremgå av AIS-portalen, Operational Hours
- Åpningstider for terminalområder (TMA) vil fremgå av AIP NORGE ENR 2.1
Denne regelverksendringen vil iverksettes fra 1. januar 2024.
I tillegg er det gjort følgende regelverksendringer, som får virkning fra samme dato:
- Luftfartstilsynet gis mulighet til å frita lufttrafikktjenesten fra ansvar for å yte lufttrafikktjeneste i gitte deler av luftrommet som er tilrettelagt for særskilte luftromsbrukere. Søkeren må dokumentere at det foreligger et konkret behov for fritaket, at brukerne av det aktuelle luftrommet er innforstått med konsekvensene av fritaket, og at flysikkerheten ivaretas. Lufttrafikktjenesten skal konsulteres før fritak besluttes.
- Når flygekontrolltjenesten atskiller IFR-flyginger fra fareområder, anses det for IFR-flyginger etablert på instrumentprosedyrer å foreligge tilstrekkelig atskillelse fra et aktivt fareområde dersom instrumentprosedyrens primære beskyttelsesområde ligger utenfor fareområdet.
- Flygekontrolltjenesten plikt til å atskille IFR-flyginger fra restriksjonsområder skal skje i samsvar med de restriksjoner som gjelder i tilknytning til områdene, med mindre Luftfartstilsynet har gitt tillatelse til noe annet. Det samme gjelder der det er opprettet reservert luftrom eller geografiske UAS-områder, forutsatt at disse er aktive og medfører restriksjoner for IFR-flyginger.
- En bestemmelse som ved en tidligere forskriftsrevisjon falt bort ved en inkurie, er nå tatt inn igjen. Dette gjaldt: En flygeleder som har mottatt muntlige tilbakelesinger av vilkårsklareringer fra flybesetningen knyttet til bruk av rullebanen, skal i kommunikasjonen med flybesetningen bekrefte at tilbakelesingen er korrekt eller meddele at tilbakelesingen ikke er korrekt og gjenta klareringen.
- En oppdatering av hvilken fraseologi som kan benyttes mellom lufttrafikktjenesten og flygeren.
- En presisering av at en lufttrafikktjenesteenhet skal sende DEP-melding (avgangsmelding) for alle VFR-flyginger, også der bare deler av flygingen foregår VFR.
- En endring i kravene til ytere av kommunikasjons-, navigasjons- og overvåkingstjenester med hensyn til vern av byggerestriksjonsområder rundt CNS-installasjoner. Blant annet skal ytere av kommunikasjons-, navigasjons- og overvåkingstjenester ta inn i sitt ledelsessystem prosesser som sørger for samarbeid med lokale arealplAICanmyndigheter for å sikre at maksimal akseptabel byggehøyde etterleves, og som ivaretar at byggerestriksjonsområdene fremkommer på kart (BRA-kart) som flyplassoperatøren publiserer.