P.O. Box 243
8001Bodø
11/16 Trenings- og erfaringskrav til piloter for flyging med underhengene last – Alt.MoC. til SPO.SPEC.HESLO.100
Luftfartstilsynet har godkjent en alternativ fremgangsmåte for oppfyllelse (alternative means of compliance – Alt.MoC) av bestemmelsen SPO.SPEC.HESLO.100 i forordning (EU) nr. 965/2012.
Forordning (EU) 965/2012 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner, publisert hos Luftfartstilsynet som BSL D 1-1.
Bestemmelsen SPO.SPEC.HESLO.100 bokstav b og c fastsetter erfarings- og treningskrav til piloter som skal fly helikopter med underhengende last. Disse trenings- og erfaringskravene utdypes i tilhørende AMC1 SPO.SPEC.HESLO.100(3) utgitt av EASA.
Bestemmelsen ARO.GEN.120 i forordning nr. 965/20012 gir Luftfartstilsynet anledning til å godkjenne alternative fremgangsmåter (Alt.MoC) som kan benyttes av aktørene i markedet som alternativ til AMC materiale som er publisert av EASA.
Den nå godkjente Alt.MoC SPO.SPEC.HESLO.100 er basert på modellen som enkelte norske helikopterselskaper i en årrekke har benyttet for å utdanne piloter til å fly med underhengende last.
Alt.MoC SPO.SPEC.HESLO.100 (se PDF over) kan benyttes som fremgangsmåte i Norge for å oppfylle den aktuelle delen av bestemmelsen SPO.SPEC.HESLO.100.