Hopp til innhold

Opptak fra webinar - Bruk av elektroniske hjelpemidler i cockpit

11. november 2024 gjennomførte vi webinar om bruk av elektroniske hjelpemidler i cockpit. Bruk av elektroniske verktøy i cockpit har blitt en sentral del planlegging, gjennomføring og etterarbeid etter flyging. Her kan du se opptak og høydepunkter fra dette webinaret.

Viktige punkter fra webinaret

  • Bruk av navigasjonsapplikasjoner: 
  • Regelverkskrav 
  • Elektronisk synlighet og tilleggstjenester
  • Håndtering av trafikk, vær og luftromsdata
  • Batteri og strømkilder, risiko og forhåndsregler
  • Datakilder til applikasjoner: Hvor kommer informasjon fra?
  • Varsling av hinder og annen relevant informasjon
  • Praktisk bruk: Tips for effektiv oppgaveprioritering i cockpit
  • Bruk av trafikkdata for økt situasjonsforståelse

Spørsmål og svar fra webinaret 

Her finner du svar på spørsmål som ble stilt via Slido under webinaret

Spørsmål Svar
Papir eller telefon-backup? .. jatakk begge deler 🙂 papir er ikke bare Strømløst men også imun mot gps jamming/spoofing Ja, det er fordeler og ulemper med begge løsningene. Samtidig endrer luftrommet seg stadig raskere. Det gjør det veldig krevende å holde et papirkart oppdatert til enhver tid. Likevel, et papirkart på baklomma kan være fint å ha om teknikken skulle svikte. 
USB dingser til å sette i lighterkontakt KAN støye på radio Ja, det er et godt poeng. I tillegg kan kontakt og kabel være en kilde til varmegang, selv om sannsynligheten for brann er ansett som lav. Se gjerne denne artikkelen fra www.faktisk.no  
Husker Thomas sa nettbrett kunne bli så varmt i cockpit at det kutter til det får kjølt seg. Ja, personlig har jeg opplevd at telefon og nettbrett har slått seg av på varme dager. Det kan være lurt å skjerme utstyret mot direkte sollys på de spesielt varme dagene. 
Sist oppdatert: 14.11.2024