P.O. Box 243
8001Bodø
Flyging over 250 knop under 10000 fot
Ved flyging under 3050 meter (10000 fot) over havets midlere vannstand (AMSL) er hastighetsbegrensningen 250 knop, unntatt når Luftfartstilsynet har gitt unntak for luftfartøytyper som av tekniske eller sikkerhetsmessige årsaker ikke kan opprettholde denne hastigheten. Dette omfatter først og fremst tidligere militære jagerfly som nå opereres på sivilt register.
Regelverk
Forskrift om lufttrafikkregler og operative prosedyrer gjør forordning (EU) nr. 923/2012, vedlegg SERA (Standardised European Rules of the Air) gjeldende i Norge. Bestemmelser om hastighetsbegrensninger er fastsatt i SERA avsnitt 6 Luftromsklassifisering, SERA.6001 Klassifisering av luftrom.
Bakgrunn
Under visse omstendigheter kan Luftfartstilsynet gi en godkjenning til en operatør som i utgangspunktet er pålagt å overholde ovennevnte hastighetsbegrensning. Godkjenningen gir tillatelse til å overskride 250 KIAS-hastighetsgrensen ved flyging under 10,000 fot AMSL.
Luftfartøy vil blant annet ha behov for å overskride luftromshastighetsgrensen i følgende situasjoner:
a) Akrobatikk: Manøvrer som krever minimum en sikker inngangshastighet over 250 knop for at manøveren skal gjennomføres trygt.
b) Flyoppvisning: Trening og deltakelse.
c) Trening: For det spesifikke formålet med å gjennomføre en utsjekk eller trening til særskilt flygetillatelse eller en oppvisningstillatelse for det aktuelle flyet.
d) Underveisflyging: Spesielt tidligere militære jetfly som har best økonomisk hastighet over 250 knop, men er begrenset til flyging under 10 000 fot på grunn av luftromsdesign og/eller behovet for å overholde visuelle flygeregler som følge av eventuelle betingelser beskrevet i luftdyktighetsbeviset.
e) Andre formål: For eksempel testflyging.
Det er et krav at piloter må innhente klarering fra relevante luftkontrolltjenester før de benytter seg av denne godkjenningen innen luftromklasse C eller D. Lufttrafikktjenesten er forpliktet til å avslå forespørsler om hastighetsoverskridelse når dette øker arbeidsmengden for flygelederne betydelig, eller andre omstendigheter reduserer sikkerheten i luftrommet.
Krav til søknad
Alle søknader om godkjenning som sendes inn til Luftfartstilsynet må ha en klar sikkerhets- eller teknisk begrunnelse. Det må fremgå at en slik godkjenning ikke vil bidra til unødvendige risikoer for flysikkerhet og andre brukere av luftrommet.
En sikkerhetsvurdering og foreslåtte prosedyrer må utarbeides av søkeren og følge med søknaden om tillatelse. Ytterligere veiledning og akseptable samsvarskriterier er beskrevet i GM1 SERA 6001 (a)(4);(5);(6);(7) Klassifisering av luftrom
Betingelser for godkjenning
Betingelsene som er inkludert i tillatelsen vil bli vurdert individuelt i hvert enkelt tilfelle, men det er også utarbeidet felles betingelser som inkluderes i alle tillatelser. Luftfartstilsynet har anledning til å fastsette disse betingelsene med hjemmel i SERA.6001
Informasjon om luftfartøy som har slik tillatelse vil bli delt med lufttrafikktjenesten.
For operatører som opereres etter bestemmelse for sivil luftfart 3-1, forskrift om luftfartsoperasjoner med nasjonalt sertifiserte luftfartøy må en slik sikkerhetsvurdering og prosedyre inkluderes i operatørens sikkerhetssystem. Pilotene som gjennomfører de aktuelle flygingene, må være tilstrekkelig kvalifiserte.
Felles betingelser for alle godkjenninger
- Tillatelsen gjelder for flyging innenfor norsk område.
- Operasjoner over 250 knop skal inngå i organisasjonens analyse for risikohåndtering og styring.
- Trening og kompetanse for utøvelse av tillatelsen skal være beskrevet i treningsprogrammet.
- Luftfartøyet skal være utrustet og flygeren skal benytte elektronisk synlighet basert på standarden for ADS-L ved flyging i ikke-kontrollert luftrom.
- Følgende skal for enhver flyging oppgis i reiseplan til lufttrafikktjenesten:
RMK/Exempted from 250kts IAS below FL100 restriction - Eventuelle andre hastighetsbegrensninger gitt av ATC i kontrollert luftrom, skal etterkommes av fartøysjefen.
- Flygeinformasjonstjeneste skal benyttes så langt det er praktisk mulig.
- Luftfartstilsynet kan helt eller delvis tilbakekalle tillatelsen dersom innehaver gjør seg skyldig i brudd på fastsatte vilkår i tillatelsen, eller gjør seg skyldig i brudd på bestemmelser i luftfartslovgivningen av betydning for utøvelsen av tillatelsen.
Gebyr
Søknader behandles etter regning. Dette betyr at vi tar betalt per time vi saksbehandler søknaden. Det er derfor viktig at søknaden er så standardisert som mulig. Det betyr raskere og billigere saksbehandling.