P.O. Box 243
8001Bodø
Innleie av luftfartøy til bruk i ATO (Approved Training Organisation)
Denne AIC erstatter AIC-N 20/15.
Et luftfartøy til bruk hos en luftfartsoperatør (AOC eller ATO) kan enten eies av operatøren eller leies inn. I dag er det normale at operatøren leier inn luftfartøyet.
Innleie av fly til luftfartsoperatører med AOC er regulert av forskrift om lufttransporttjenester i EØS 12. august 2011 nr. 833 (BSL A 2-1) og godkjennes av Luftfartstilsynet.
I. Innleie til ATO
Det er ikke krav til at ATO skal ha AOC. For ATO er det ikke krav om at innleieavtale skal godkjennes av Luftfartstilsynet.
Sikkerheten ved bruk av luftfartøyer i ATO ivaretas blant annet av følgende regler:
Operative krav:
- Forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer 16. juli 2013 nr. 916 (BSL C 1-1), kommisjonsforordning (EU) nr. 1178/2011 «Regulation on aircrew» ORA.ATO.105 Application, ORA.ATO.135 Training aircraft and FSTDs, ORA.GEN.130 Changes to organisations, ORA.GEN.135 Continued validity.
- Forskrift om luftfartsoperasjoner 7. august 2013 nr. 956 (BSL D 1-1), kommisjonsforordning (EU) nr. 965/2012 «EASA OPS» artikkel 5, nr. 5.
Reglene fastslår at treningsorganisasjonen skal utarbeide en operasjonsmanual for organisasjonens bruk av luftfartøyer. Operasjonsmanualen skal utarbeides i samsvar med kravene i forordning 1178/2011 Part ORA (ORA.ATO.230(b) og tilhørende AMC1), samt forordning 965/2012 Part NCO evt. Part NCC. Luftfartstilsynet godkjenner operasjonsmanualen og eventuelle endringer av denne. En vurdering av luftfartøyene vil være en del av godkjenningsprosessen og Luftfartstilsynet skal til enhver tid være kjent med og godkjenne de luftfartøyer ATO-en opererer. Endringer i flyparken skal meldes fra om på skjema NF-1019E (Change Approval). Operasjonsmanualen skal oppdateres dersom fartøytypen/klassen er ny.
Tekniske krav:
- Forskrift om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften) 7. mai 2015 nr. 488, kommisjonsforordning (EU) 1321/2014 “Regulation on continuing airworthiness”, Annex I (Part-M), M.A.201.
- Eventuelt, Annex Vb (Part ML), ML.A. 201 for ikke-komplekse luftfartøy med MTOM 5700 kg eller mindre.
Luftfartøyene som benyttes av ATO må være under egen CAMO, evt, CAO jf. ML.A.201, eller CAMO/CAO som ATO har kontrakt med. CAMO/CAO må være myndighetsgodkjent.
Krav til forsikring:
- Forskrift om minstestørrelser på forsikringssummer for passasjer- og tredjemannsansvaret 6. juli 2004 nr. 1101, europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2004, om forsikringskrav for luftfartsselskaper og luftfartøyoperatører.
- Luftfartsloven 11. juni 1993 nr. 101 § 11-2, jf. § 11-1.
ATO eller eier av luftfartøyet er ansvarlig for å tegne forsikring.
II. Korttidsbruk av luftfartøy fra en luftfartsoperatør med AOC
En ATO kan også bruke luftfartøy fra en AOC-operatør uten at luftfartøyet må tas ut av fartøyflåten til AOC-operatøren. Slik bruk av luftfartøy er regulert i forordning 965/2012, ORO.GEN.310. Varigheten er imidlertid begrenset til 30 sammenhengende dager per gang.
Bestemmelsen oppstiller også en del vilkår som skal ivareta sikkerheten og samhandlingen mellom partene. Blant annet må det etableres en prosedyre mellom partene som ivaretar operasjonell kontroll ved bruk av fartøyet og tilbakelevering til AOC-operatøren. AOC-operatøren har ansvaret for å sørge for at prosedyren blir godkjent av Luftfartstilsynet før leien kan iverksettes.