P.O. Box 243
8001Bodø
Informasjon om endringer i luftfartshinderforskriften
Luftfartstilsynet fastsatte 19. desember 2023 forskrift som endrer forskrift 15. juli 2014 nr. 980 om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder, BSL E 2-1, luftfartshinderforskriften.
Følgende bestemmelser er nye eller endret i luftfartshinderforskriften:
- § 2 (1) bokstav b. Presisering av definisjon på luftfartshinder.
- § 3 bokstav q. Tilføyelse av definisjon av NIR belysning.
- § 4 (1) siste punktum. Tilføyelse av rapporteringsplikt ved endringer i juridisk eierskap.
- § 5 (2) og (3). Opphevelse av henvisning til forordning (EF) nr. 73/2010 (ADQ).
- § 7 a. Ny bestemmelse om system for behovsstyrt tenning av hinderlys.
- § 8. Endring og presisering av merkekrav til punktobjekter, mobilkraner og tårnkraner.
- § 8 (2). Nytt krav til merking av punktobjekter på mellomliggende nivå, herunder vindturbiner.
- § 9 (2). Konsekvensendring, rydding i regelverket.
- § 9 (7). Ny bestemmelse om krav til merking av kryssende luftspenn.
- § 10. Endring av merkekrav til vindturbiner og vindkraftverk.
- § 13. Endring av krav til forankrede ballonger, draker og ubemannede luftfartøy.
- § 14 (2). Presisering av krav til innfesting av markører.
- § 15 (5). Endring av krav til fargemerking.
- § 16 (11). Endring av bestemmelse. Krav om NIR-belysning.
- § 17 (1) - (5). Presisering av krav til merking av punktobjekter, vindturbiner.
- § 18 (4) og (5). Korrigering i forhold til mottaker av melding om feil på hinderlys.
- § 22 (1) bokstav b og e. Hjemmel til pålegg om overtredelsesgebyr.
- § 24 (10) og (11). Overgangsbestemmelse for merkekrav.
Flere av endringene er gjort for at nasjonale krav til merking av luftfartshinder skal være i samsvar med bestemmelser fra den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart, ICAO. Andre endringer er konsekvensendringer som følge av endringer i annet regelverk, rydding i forhold til tidligere feil i forskriften, beskrivelse av merkekrav i forhold til spesifikke deler av ubemannet luftfart, samt forskriftsarbeid på grunnlag av sikkerhetstilrådning fra Statens Havarikommisjon.
Sentrale endringer er ny § 7 a, bestemmelse om godkjenning av system for behovsstyrt tenning av hinderlys, og ny § 9 (7), bestemmelse om krav til merking av kryssende luftspenn.
§ 7 a hjemler at Luftfartstilsynet kan godkjenne søknader om system for behovsstyring av hinderlys, etter nærmere ytelseskrav. Bestemmelsen muliggjør tenning av hinderlys når luftfartøy er i nærheten, og kan redusere opplevd lysforurensning fra hinderlys i samfunnet.
§ 9 (7) innfører krav til merking av kryssende luftspenn, for høyspenningsluftlinjer som skal befares med bemannet eller ubemannet luftfartøy etter forskrift 20. desember 2005 nr. 1626 om elektriske forsyningsanlegg, kapittel 6. Bakgrunnen for kravet er en sikkerhetstilrådning fra Statens havarikommisjon om innføring av krav til fysisk merking av kryssende linjer i Norge.
Sikkerhetstilrådningen kommer som en følge av flere hendelser hvor helikoptre har fløyet inn i kryssende kraftlinjer i forbindelse med linjebefaring. I tillegg til de krav som retter seg mot helikopteroperatører i utføringen av denne typen flyoperasjoner, vil fysisk merking av kryssende luftspenn gi piloter et siste visuelle sikkerhetsvarsel, for å unngå en luftfartsulykke.
Endringene i luftfartshinderforskriften er oppdaterte i Lovdata. En konsolidert og fullstendig versjon av forskriften med endringene kan finnes på: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-07-15-980
Luftfartstilsynet har utarbeidet veiledning til endringene i luftfartshinderforskriften, som vil bli tilgjengelig på vår temaside om luftfartshinder: https://luftfartstilsynet.no/aktorer/luftfartshinder/
Forskriften trådte i kraft 1. januar 2024.