P.O. Box 243
8001Bodø
Forskrift om endring av BSL D 1-1 – Utsettelse av krav om automatisk lokalisering av større fly
Luftfartstilsynet vedtok den 1. desember 2022 forskrift om endring av forskrift 7. august 2013 om luftfartsoperasjoner (BSL D 1-1). Endringen gjør forordning (EU) 2022/2203 gjeldende som del av BSL D 1-1.
Forordning (EU) 2022/2203 utsetter krav om at visse større fly automatisk skal kunne sende sin posisjonsangivelse ved en ulykke. Kravet finnes i dag i forordning (EU) nr. 965/2012, CAT.GEN.MPA.210, og gjelder fly som:
- enten har maksimal avgangsmasse større enn 27 000 kg og med flere enn 19 passasjerseter,
- eller har maksimal avgangsmasse større enn 45 000 kg,
skal kunne sende slik posisjonsangivelse når disse flyene benyttes til ervervsmessig lufttransport (CAT).
Opprinnelig gjaldt dette kravet for fly med første gangs luftdyktighetsbevis utstedt etter 1. januar 2023. Dette er nå endret til å gjelde fra 1. januar 2025 og kravet bare skal gjelde fly med første gangs luftdyktighetsbevis utstedt fra 1. januar 2024.
Årsaken til utsettelsen er generell komponentmangel og leveranseproblemer som gjør at flyprodusentene ikke har mulighet til å innfri kravet tidligere.
Forskrift av 1. desember om endring av forskrift om luftfartsoperasjoner som gjennomfører de nevnte nye fristene i Norge, er publisert hos Lovdata.no.
Her finner du forordning (EU) 2022/2203.