P.O. Box 243
8001Bodø
Særskilte krav til flyoperatører som skal utøve ervervsmessig lufttransport på norske lufthavner
Som følge av at operatører ble pålagt å evaluere og kategorisere alle lufthavner de trafikkerte etter kompleksitet, ble en del norske lufthavner i 2002 gitt en minimumskategorisering av myndighetene (Bø-rapporten). I løpet av de 20 årene som har gått siden da, har det skjedd store endringer i teknologi og innflygingssystemer, samt at trafikkmønstrene har endret seg vesentlig.
Luftfartstilsynet har derfor foretatt en ny gjennomgang av en rekke norske lufthavner og oppdatert kategoriseringen slik at denne er mer i tråd med dagens teknologi og trafikk. Alle lufthavner er ennå ikke vurdert på nytt. Luftfartstilsynet har utarbeidet en rapport for de lufthavner som til nå er gjennomgått, den kan du lese her.
I tillegg er det nå publisert utfyllende informasjon både om hvilke faktorer som ligger til grunn for kategoriseringen av den enkelte lufthavn (til hjelp for operatørene i utarbeidelse av airport brief for sine piloter), samt forklaring til hvordan det enkelte flyselskap skal deklarere samsvar med kravene i AIP AD til Luftfartstilsynet. Denne informasjonen er publisert på Avinor sine sider her.
Foreløpig er følgende lufthavner oppdatert i AIP Norge (informasjonen finnes under AD 2.23 for de respektive lufthavner):
- Alta lufthavn ENAT
- Andøya lufthavn/Andenes ENAN
- Lakselv lufthavn/Banak ENNA
- Bardufoss lufthavn ENDU
- Harstad/Narvik lufthavn/Evenes ENEV
- Kirkenes lufthavn/Høybuktmoen ENKR
- Haugesund lufthavn/Karmøy ENHD
- Kristiansand lufthavn/Kjevik ENCN
- Tromsø lufthavn/Langnes ENTC
- Svalbard lufthavn/Longyear ENSB
- Sørkjosen lufthavn ENSR
- Trondheim lufthavn/Værnes ENVA
- Molde lufthavn/Årø ENML