P.O. Box 243
8001Bodø
Reiseplanlegging med destinasjon og alternative landingsplasser som betjenes av samme tårnsenter (RTC)
I forbindelse med innføring av forordning (EU) 2020/469, der de fleste bestemmelsene i forordningen ble gjeldende fra 27. januar 2022, ble det gjennomført en del endringer til forordning (EU) 2017/373. Luftfartstilsynet er kjent med at det har blitt en del usikkerhet blant flyoperatører angående fortolkning av bestemmelsen (EU) 2017/373 Part-AIS vedlegg 3, AD 2.23 pkt. 5, og gir i denne AIC informasjon om Luftfartstilsynets forståelse av bestemmelsen.
Forordningen (EU) 2017/373 er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift (FOR-2018-09-24-1407) publisert i BSL G 1-3, som regulerer tjenesteytere innen flysikringsområdet. Forordningens Part-AIS vedlegg 3, AD 2.23 gir bestemmelser om innhold i AIP, og pkt. 5 lyder:
«5. description of the interdependencies of service availability or indication of aerodromes not suitable for diversion from the aerodrome (airspace users shall not plan an aerodrome as alternate when serviced by the same remote tower centre), if deemed applicable.»
Luftfartstilsynet legger til grunn at bestemmelser om kunngjøring i AIP skal bidra til at berørte, i dette tilfellet flyoperatører, får den informasjon som er nødvendig for å planlegge og gjennomføre flyging i henhold til øvrige bestemmelser for sin flyging. Bestemmelsen AD 2.23 pkt. 5 er slik sett en bestemmelse om hva kunngjøringstjenesten er pålagt å publisere, og ikke en bestemmelse som retter seg mot flyoperatørene. I bestemmelser som regulerer flyoperatørene er det ingen tilsvarende bestemmelser som gir til kjenne begrensninger for reiseplanlegging med destinasjon og alternativ landingsplass betjent av samme tårnsenter (RTC). Flyoperatørene omfattes av bestemmelsene CAT.OP.MPA.175 Flight preparation (b) (6) (publisert i BSL D 1-1) som stiller krav om en skjønnsmessig vurdering fra pilot av hva som er tilstrekkelig av bakkeutstyr og tjenesteleveranser i forbindelse med planlegging og gjennomføring av flygingen. Kunngjøring av tilgjengelig bakkeutstyr og tjenesteleveranser for den enkelte flyplass skjer gjennom kunngjøringstjenestens publikasjoner (bl.a. AIP).
Det er pr. mai 2022 etablert ett Remote Tower Centre i Norge, Bodø RTC, og Avinor Flysikring AS er godkjent som yter av lokal flygeinformasjonstjeneste (AFIS) til følgende lufthavner fra RTC:
ENRS Røst
ENSS Vardø
ENHK Hasvik
ENBV Berlevåg
Flere enheter forventes overført til RTC.