P.O. Box 243
8001Bodø
Bruk av simulator i trening og prøving av flygere og flygebesetninger i ervervsmessige helikopteroperasjoner
Generelt
Mange helikopteroperatører benytter simulator i stor utstrekning i alle relevante deler av sin trening. For noens del startet det for flere ti-år siden (1979). Bruken har økt med årene etter hvert som flere og flere typer har fått utviklet en egnet simulator. Utviklingen har gått langsomst på en del alminnelig brukte enmotors helikoptertyper, hvor det først i de aller siste årene er bygd tilstrekkelig typetilpassede simulatorer tilgjengelig i våre nærområder. Noen operatører benytter fortsatt ikke dette hjelpemidlet, selv om egnet simulator nå er tilgjengelig.
Luftfartstilsynets fortolkning av gjeldende regelverk på området, i forordning (EU) 965/2012 Part- ORO Subpart FC er:
Med egnet simulator («suitable FSTD») menes en FSTD som er sertifisert og driftet i henhold til EASA CS-FSTD-H (eller i henhold til tilsvarende FAA krav og godkjent av EASA), og som har en konfigurasjon som er tilstrekkelig lik det aktuelle helikopteret. Se nærmere beskrivelse av hva som mens med tilstrekkelig lik under kapittelet «Tiltak».
Med tilgjengelig simulator («available») menes en egnet simulator som det er praktisk mulig å benytte innenfor en rimelig reiseavstand/tidsbruk. Simulatorer som ligger i Europa, er i alle fall å anse som tilgjengelige i denne forstand.
Det er allment kjent at simulator er et uvurderlig hjelpemiddel i trening, og det fremmes som et viktig verktøy i den gjeldende EASA Rotorcraft Safety Roadmap: https://www.easa.europa.eu/community/content/easa-rotorcraft-roadmap
Se for eksempel: https://www.easa.europa.eu/community/topics/use-and-benefits-simulators
Som beskrevet i AMC1 ORO.FC.230; (e) anbefales simulator i stedet for trening i helikopteret når det er mulig. I tillegg til at det vil gi bedre trening og på en risikofri måte, anser mange at det er mer effektivt og tidsbesparende.
Selv om det ikke er et krav i regelverket, vil Luftfartstilsynet anbefale operatører å vurdere å ta med relevante elementer fra forhindring og uttak fra uvanlig flygestilling (upset prevention and recovery training-UPRT) i simulator som gir mulighet for det. Det er da nødvendig å forsikre seg om at simulatoren er i stand til å simulere øvelsene på en realistisk måte, dvs. at de ligger innenfor simulatorens «validation data», for å unngå eventuell negativ trening. UPRT er særlig viktig for helikoptertyper/-versjoner der dette er en beskrevet utfordring også under VFR/dag forhold (så som AS 350 / EC130 serien).
Videre anbefales det der det er aktuelt å vurdere å gjennomføre relevante deler av treningen sammen med andre besetningsmedlemmer i simulator. (ref. for eksempel ORO.TC.110, SPO.OP.135(b), AMC2 SPO.OP.230; (e) og Part-SPO Subpart E).
For ordens skyld, dersom bruk av vedkommende simulator er beskrevet i programmet for trening- og prøving i OM Part D, og godkjent/autorisert på vanlig måte der relevant, godskrives trening/sjekking mot flygerens treningsstatus.
Bruk av simulator i trening for CAT operasjoner
I CAT operasjoner reguleres bruk av simulator blant annet i ORO.FC.230 jf. AMC1 ORO.FC.230; (a)(4), som lyder i (ii) Helicopters:
- (A) Where a suitable FSTD is available, it should be used for the aircraft/FSTD training programme. If the operator is able to demonstrate, on the basis of a compliance and risk assessment, that using an aircraft for this training provides equivalent standards of training with safety levels similar to those achieved using an FSTD, the aircraft may be used for this training to the extent necessary.
Luftfartstilsynet vil med dette presisere at denne AMCen gjelder for alle CAT-operatører, med mindre noen skulle ha fått godkjent en AltMoC, og at denne AMCen er å forstå slik at en egnet simulator skal benyttes til å gjennomføre trening når slik er tilgjengelig.
Buk av simulator til obligatorisk operativ trening og sjekking krever godkjenning fra Luftfartstilsynet. Dette skjer gjennom de beskrevne programmene i OM Part D og søknad om bruk av den valgte simulatoren når den er vurdert som egnet.
Operatører som ikke finner tilgjengelig simulator for sin trening, må dokumentere hvorfor og hvordan de alternativt gjennomfører treningen i tråd med alle relevante krav.
Bruk av simulator i trening for SPO operasjoner, inkludert HR SPO
For trening og sjekking i SPO er det ikke slikt generelt krav om bruk av simulator for trening (ORO.FC.330). Dersom simulatoren er egnet er det likevel rimelig å anta at også SPO trening, blant annet i å håndtere nødsituasjoner, vil kunne utføres mer realistisk i simulator og med langt bedre treningsutbytte og uten risiko for personell og materiell.
Bruk av simulator nevnes likevel spesifikt i relevant regelverk når det gjelder CRM trening (AMC1 ORO.FC.115; (a)(1) og (4)). Operator Conversion training (ORO.FC.120) og vedlikeholdstrening og sjekking (ORO.FC.130) kan med fordel vurderes gjennomført i simulator. Det samme gjelder trening relatert til SPO SOPer. (AMC2 SPO.OP.230(c)(2)(ii) og (iii), samt (d)(1)(ii) og (iii), (d)(2)(iii)). Enklere simulatorer (flight training devices (FTDs)) kan vurderes benyttet til spesifikk trening for ulike oppdragstyper dersom selskapet finner at det er formålstjenlig. Besetningssamarbeid med task specialist vil likeledes kunne trenes der relevant.
Der simulator beskrives som del av trening i en HR SPO SOP, så blir simulatortreningen del av HR SPO autorisasjonen (ORO.SPO.110).
Bruken av simulator skal beskrives i treningsprogrammene og vurdering av simulatoren mot selskapets flåte skal gjennomføres som for CAT operasjoner, men dette krever ikke Luftfartstilsynets godkjenning.
Bruk av simulator for ferdighetsprøve og ferdighetskontroll
Dersom ikke annet er beskrevet i «operational suitability data» som samsvarer med Annex I til Forordning (EU) No 748/2012, er bruk av simulator hjemlet i Part-FCL Appendix 9. Det beskrives her at tilgjengelig simulator skal benyttes i forbindelse med ferdighetsprøve og ferdighetskontroll. Dersom simulator ikke er tilgjengelig, kan andre muligheter benyttes (så som en kombinasjon av FSTD og helikopter, evt. kun helikopter).
Under utførelse av prøve/kontroll skal simulator og andre treningsinnretninger benyttes, i samsvar med det som er beskrevet i Part-FCL. Det er andre krav for å vurdere om en simulator er egnet for slik bruk, og kontrollanten står ansvarlig for vurderingen.
Tiltak
Det har i lengre tid vært informert blant annet på møter i Flysikkerhetsforum for innlandshelikopteroperatører om at Luftfartstilsynet har denne fortolkningen av regelverket. Implementeringen av dette har vært påvirket av den pågående pandemien. Etter Luftfartstilsynets oppfatning er situasjonen nå i ferd med å bli slik at det er tid for å iverksette nødvendige tiltak for å gjennomføre trening i simulator for alle. Innen 1.6.2022 forventer derfor Luftfartstilsynet at berørte operatører iverksetter tiltak som beskrevet under.
Nødvendig tiltak fra alle helikopteroperatører som i dag ikke benytter simulator i forbindelse med OPC, PC eller annen trening:
- Undersøke markedet for å fastslå om det finnes tilgjengelig simulator for selskapets helikoptertyper/-versjoner og hvilke vilkår disse kan brukes på (simulator og driftsorganisasjonens sertifisering/godkjenninger, tilgang til timer, hvilke tjenester som kan kjøpes, kostnader osv.).
Nødvendige tiltak fra de av disse operatørene som ikke finner en tilgjengelig simulator til bruk for en eller flere typer i flåten:
- Sende inn en redegjørelse til Luftfartstilsynet om forholdet, inkludert begrunnelse for hvorfor selskapet ikke kan benytte simulator, sammen med selskapets vurdering av om luftfartøyet kan benyttes til trening med tilfredsstillende treningsutbytte og risiko. Vurderingen skal underbygges av en vedlagt redegjørelse for samsvar med regelverkets krav og en risikovurdering iht. AMC1 ORO.FC.230; (a)(4)(ii)(A), om dette ikke allerede er gjort.
Nødvendige tiltak fra de operatørene som finner egnet simulator for en eller flere typer i flåten vil blant annet være.
- Vurdere den valgte simulatorens konfigurasjon sammenlignet med selskapets flåte, dens egenskaper og dermed hvilken trening og sjekking og hvilke øvelser som kan og bør gjennomføres i simulatoren. (ORO.FC.145(a) og (d), AMC1 ORO.FC.230; (a)(4)(ii), (b)(1)(ii) og (e)).
- Utarbeide utkast til treningsprogram i OM Part D. Dette skal nå i første omgang omfatte minst en CAT PC/OPC sesjon i simulatoren for samtlige flygere pr år. Bruk av simulator bør vurderes brukt så langt det er mulig også i annen trening/sjekking, så som i Operator Conversion training og for SPO operasjoner. Treningen skal også reflektere retningslinjene i typens OSD og bør så langt det er mulig omfatte UPRT. Alle program som gjelder CAT operasjoner skal sendes til Luftfartstilsynet med søknad om godkjenning. (ORO.FC.145(c)). Forutsatt at selskapet allerede har det beskrevet og godkjent, er det ikke nødvendig å dokumentere på nytt at den andre OPCen utføres i luftfartøyet.
- Utarbeide søknad til Luftfartstilsynet om godkjenning for bruk av den valgte simulatoren til den type trening/sjekking selskapet vil benytte den, på skjema NF-1077-1, vedlagt selskapets vurdering av konfigurasjonen på skjema NF-1078. (ORO.FC.145(c), NF-1077-1 Application for use of FSTD (Flight Simulation Training Device) in Part ORO training og NF-1078 Aircraft – FSTD Configuration Difference List).
- Gjennomføre opplæring av egne instruktører i bruk av simulatoren eller avtale og beskrive bruk av simulatoroperatørens instruktører til trening av besetningene. (ORO.FC.146, AMC1 ORO.FC.230; (D) og ORO.FC.230(b)(5)).
Publisert forordning (EU) 2021/2237 med ikrafttreden 30.10.2022 inneholder en del endringer til ORO.FC. Noen av disse kan være direkte relevant for simulatortreningen. Tilhørende EASA Decision med nødvendig AMC/GM materiale er ikke publisert enda, men vi har fått opplyst at det vil skje andre kvartal 2022. Operatører som ønsker å innarbeide disse forskriftsendringene i sin OM D allerede i forbindelse med denne prosessen, kan gjøre det så snart AMC/GM materialet er foreligger. Utkast til dette ligger for øvrig tilgjengelig på EASAs websider under Opinion 02/2021 sammen med forordning 2021/2237.