P.O. Box 243
8001Bodø
Godkjenning av luftfartøy som skal benyttes i flyskoler
Luftfartøy som benyttes i flyskolene skal ha EASA-typesertifikat. Etter søknad er det anledning til å benytte luftfartøy med nasjonalt luftdyktighetsbevis i klassen normal. Denne ordningen gjelder for godkjente eller erklærte treningsorganisasjoner (ATO/DTO).
Felleseuropeiske regler krever at luftfartøy som benyttes til skoleflyging er egnet. Derfor må skolene utføre en enkel evaluering og søke Luftfartstilsynet.
Krav til luftfartøyet
Luftfartøyet må være utstyrt slik at alle punkter i treningsprogrammet kan gjennomføres.
Det må vedlegges en evaluering av luftfartøyet som beskrevet i det felleseuropeiske regelverket.
Evalueringen skal minimum omfatte:
- Primærkontroller tilgjengelig for både elev og instruktør.
- Egnet til å demonstrere steiling og teknikk for å unngå spinn.
- Helikopter må være egnet for gjennomføring av autorotasjon.
- Luftfartøyet kan benyttes til å gjennomføre opplæringsprogrammet.
For erklærte treningsorganisasjoner (DTO)
Kravene til luftfartøyet og evalueringsprosessen er beskrevet i Forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer, forordning (EU) nr. 1178/2011 vedlegg VIII. Se DTO.GEN.240 bokstav a, AMC1 DTO.GEN.240 og AMC2 DTO.GEN.240 bokstav a nummer 2.
Erklærte treningsorganisasjoner skal benytte skjema NF-1137. Opplysninger om evaluering og luftfartøyet skal beskrives under punkt 5 i skjema.
For godkjente treningsorganisasjoner (ATO)
Kravene til luftfartøyet og evalueringsprosessen er beskrevet i Forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer, forordning (EU) nr. 1178/2011 vedlegg VII ORA.ATO.135 bokstav a, AMC1 ORA.ATO.135 og AMC2 ORA.ATO.135 bokstav a nummer 2.
Godkjente treningsorganisasjoner skal benytte skjema NF-1019 E. Opplysninger om evaluering og luftfartøyet skal beskrives under vedlegg VII i skjema.
Luftfartøy ikke omfattet av ordningen
Luftfartøy som har særskilt luftdyktighetsbevis er per i dag ikke omfattet av denne ordningen.