P.O. Box 243
8001Bodø
Sertifiseringsfullmakt til flygebesetning for utførelse av vedlikehold
Bakgrunn
Denne AIC-N omhandler utstedelse av begrenset sertifiseringsfullmakter (Limited Certification Authorisation) til flyvende personell for at de skal kunne sertifisere (Certificate of Release to Service - CRS) ved utførelse av vedlikeholdsoppgaver.
Luftfartstilsynets har avdekket at det utøves feil praksis ved utstedelse av begrenset sertifiseringsfullmakter og ved sertifisering av vedlikeholdsoppgaver når disse er utført av flyvende personell.
Eksempler:
- Sertifiseringsfullmakter er ikke utstedt av en Part-145 godkjent verkstedorganisasjon
- Det utstedes ikke fullverdig sertifisering av vedlikeholdsoppgaver jf. Part-145.A.50.
- Det autoriseres for vedlikeholdsoppgaver som ligger i grensen for hva som omfattes av fullmaktene.
Regelverk
Luftfartstilsynet henviser til forskrift av 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften), jf. del II (Part-145) punkt 145.A.30(j)4 hvor forutsetningene for slik sertifiseringsfullmakt er beskrevet.
Forskriftspunktet er et unntak fra kravet i vedlikeholdsforskriften vedlegg del II (Part-145) punkt 145.A.30(g) og (h), om at en Part-145 godkjent verkstedorganisasjon skal autorisere teknisk personell med sertifiseringsansvar i henhold til korrekte luftfartøyklasser og sertifikatkategorier slik det kommer frem i vedlikeholdsforskriften punkt 145.A.35 og forskriften vedlegg III (Part-66).
Vurdering og Forutsetninger
Luftfartstilsynet vil derfor presisere følgende forutsetninger for slike sertifiseringsfullmakter.
- Fullmakten skal utstedes av en Part-145 godkjent verkstedorganisasjon og være begrenses til enkle vedlikeholdsoppgaver (minor maintenance or simple tasks/checks). Fullmakt utstedes kun når punktene nedenfor er tilfredsstilt:
- Fullmakten kan kun benyttes der luftfartøyer opererer borte fra støttende verkstedlokasjon.
- Avgrenses til fartøysjef (og/eller flymaskinist) på grunnlag av sitt sertifikat. Omfanget må klart fremgå av sertifiseringsfullmakten.
- Fullmakter utstedt til flygebesetning jf. Part-145 punkt 145.A.30(j)4, gir autorisasjon til å sertifisere for vedlikehold (CRS). Kravene angitt i Part-145.A.50 punkt 145.A.50 for sertifisering av vedlikehold må derfor innfris i samsvar med verksted organisasjonens myndighetsgodkjente håndbok (Maintenance Organisation Exposition - MOE).
- Det skal være etablert prosedyrer i MOE for:
- spesifikk trening av flygebesetning i de vedlikeholdsoppgaver som sertifiseringsfullmakten skal dekke.
- utførelse av relevant MOE-prosedyretrening av flygebesetning
- utførelse av relevant forskriftstrening innen Part-145
- Autorisert flygebesetning skal ha gjennomført tilstrekkelig teoretisk og praktisk opplæring for å sikre at oppgavene blir utført i henhold til krav. Trening utføres på luftfartøyet der kandidat evalueres av flytekniker med sertifiseringsfullmakt for vedlikeholdsoppgaven det trenes i. Opplæringen må kunne dokumenteres.
- Fullmakten har en gyldighetsperiode på 12 måneder, hvorpå fornyelse krever ny trening på fartøytypen fullmakten gjelder for.
Dersom en vedlikeholdsoppgave har et omfang eller en kompleksitet som skaper tvil om den kan omfattes av en begrenset sertifiseringsfullmakt, skal utstedende verksted organisasjon rådføre seg med Luftfartstilsynet.
Sertifiseringsfullmakter skal tilbakekalles av utstedende enhet hvis forutsetningene for utstedelse og opprettholdelse ikke lengre innfris.