P.O. Box 243
8001Bodø
Forebygging av konflikt mellom luftfartøy og fugler og dyr
Denne AIC erstatter AIC-N 07/16, 08 APR
1 INNLEDNING
1.1 Konflikt mellom luftfartøy og fugler eller dyr er et alvorlig problem for flysikkerheten. Som et ledd i å sikre at Norges forpliktelser blir ivaretatt, har Luftfartstilsynet utarbeidet denne informasjonen om forskjellige aktørers ansvarsområder og samarbeidsorganers.
Norges forpliktelser i denne sammenheng fremgår bl.a. av følgende annekser til Chicago-konvensjonen:
- Anneks 6 Operation of Aircraft
- Anneks 14 Aerodromes
- Anneks 15 Aeronautical information Services
Dessuten finnes følgende veiledende manualer:
- ICAO Doc 9137 – Airport Services Manual, Part 3, Wildlife Control and Reduction
- Electronic Bulletin EB 2009/37 Bird Strike Analyses (IBIS)
1.2 Flyoperatører - I henhold til Anneks 6 skal fartøysjefen etter landing sende en skriftlig rapport til gjeldende bakkestasjon (“appropriate aeronautical station”). EASA 965/2012 ORO.MLR.100 krever at fartøysjefen umiddelbart skal informere angjeldende bakkestasjon når en potensiell fare for kollisjon med fugl er observert og eventuelt etter landing fylle ut en rapport. Alle luftfartshendelser/ulykker skal rapporteres på ett og samme skjema: NF-2007. Dette skjemaet er tilgjengelig i Altinn for elektronisk rapportering, og finnes i tillegg i word- og pdf-format på LTs og SHTs hjemmesider.
1.3 Lufthavnoperatører - I henhold til Anneks 14 og forordning (EU) 139/2014 skal det etableres prosedyrer for innsamling og rapportering av data i forbindelse med kollisjon mellom luftfartøy og fugler/dyr, og at dataene skal formidles til ICAO Bird Strike Information System (IBIS). Dersom det er fare for konflikt med fugl på en flyplass, skal det iverksettes tiltak for å redusere problemet. Forordning (EU) 139/2014 ADR.OR.D.030 og AMC1 ADR.OR.D.030 fastsetter videre krav til at lufthavnoperatører skal ha et program for å forebygge konflikter mellom luftfartøy og fugler og dyr.
1.3.1 Tjenesteytere innen lufttrafikktjeneste og AIS - I henhold til Anneks 15 skal tjenesteyterne innen lufttrafikktjenesten og AIS kunne motta informasjon om fugler fra fartøysbesetning og videreformidles til Kunngjøringstjenesten for luftfarten for videre distribusjon.
2. ANSVARSOMRÅDER
2.1 Nasjonal myndighet
2.1.1 Luftfartstilsynet er nasjonal luftfartsmyndighet og fastsetter forskrifter basert bl.a. på anneksene til Chicago-konvensjonen.
2.1.2 Luftfartstilsynet rapporterer til ICAOs IBIS på grunnlag av innkomne rapporter, jf. forskrift 1. juni 2016 nr. 868, om rapporterings- og varslingsplikt ved luftfartsulykker og luftfartshendelser mv., BSL A 1-3.2.1.3. Miljødirektoratet er nasjonal myndighet på forvaltning av natur og miljø og er rådgiver på skadeforebyggende tiltak på fugl og pattedyr. Direktoratet fastsetter forskrifter og fatter vedtak etter disse, herunder uttak av vilt som utgjør fare for flysikkerheten.
2.2 Gjeldende bestemmelser
- Lov 19. juni 2009 om forvaltning av naturens mangfold § 18 første ledd bokstav c
- Forskrift 14. mars 2003 om innfanging og innsamling av vilt for vitenskapelige eller andre særlige formål
- Forskrift 27. juni 2003 nr. 935 om bakketjeneste ved flyplasser, (BSL E 4-1)
- Forskrift, av 25. august 2015 nr. 1000, om sertifisering av flyplasser mv., jf. forordning (EU) nr. 139/2014
- Forskrift 11. november 2003 nr. 1345 om etablering, organisering og drift av lufttrafikktjeneste (BSL G 2-1)
- Forskrift 1. juni 2016 nr. 868, om rapporterings- og varslingsplikt ved luftfartsulykker og luftfartshendelser mv., BSL A 1-3.
- EASA 965/2012 ORO.MLR.100
- ICAO Doc 4444 7.5
- PART-CAT.GEN.MPA.105
2.3 Ornitologisk kompetanse
2.3.1 Fugl- og viltkontroll skal knytte seg til kompetanse innen ornitologi for å forebygge konflikt mellom luftfartøy og fugler og dyr, og gi bistand til identifisering av fugl, primært i forbindelse med fuglekollisjon. Denne kompetansen skal fungere som rådgiver(e) for fugl- og viltkontrollen.
2.3.2 Fugl- og viltkontrollen står fritt i valg av rådgiver, så lenge denne innehar nødvendig kompetanse.
3. SAMARBEID
3.1 Nasjonalt samarbeid
3.1.1 Norsk fly/fugl-utvalg (NFF)
Norsk fly/fugl-utvalg (NFF) er et utvalg for forebyggelse av konflikt mellom luftfartøy og fugler og dyr.
Utvalget er et rådgivende organ som skal systematisere og vurdere lokale tiltak mot kollisjon mellom luftfartøy og fugl og dyr, og skal være et bindeledd mellom flyoperatøren, lufthavnoperatøren, lufttrafikktjenesten og luftfartsmyndigheten.
Utvalgets målsetting er å redusere sannsynligheten for konflikt mellom luftfartøy og fugl og dyr ved norske flyplasser og i norsk luftrom. Utvalget skal bidra til at det utvikles metoder for å gjøre flyplassene mindre attraktive for dyr og fugl samt gi råd til flyoperatørene og lufthavnoperatørene.
Utvalget har representanter fra:
- Luftfartstilsynet
- Luftforsvaret
- AVINOR AS
- Avinor Svalbard Lufthavn AS
- Norsk flygerforbund
- Kompetanse innen ornitologi
- Widerøes Flyveselskap AS
- SAS
- Norwegian
- Private lufthavner
- Tjenesteyter innen Lufttrafikktjenesten
- Norges Luftsportsforbund/NLF
- Helikopterselskaper Offshore
- Miljødirektoratet
- Norsk luftambulanse
Utvalget har årlige møter og ekstraordinære møter ved behov. Andre som ønsker å delta kan henvende seg til Luftfartstilsynet
3.2 Internasjonalt samarbeid
3.2.1 Nordic BirdStrike Advisory Group (NBSAG)
NBSAG er en nordisk gruppe som har som formål å koordinere innsatsen blant de nordiske landene, herunder:
- Gi råd
- Samle inn data
- Analysere data
- Utveksle erfaringer
- Videreformidle informasjon
NBSAG har møter annet hvert år, arrangert på omgang blant de nordiske landene.
Følgende representerer Norge i NBSAG:
- Flyselskap
- Luftforsvaret
- Avinor AS
- Lufthavnoperatører med ornitologisk kompetanse
- Ornitolog knyttet til fly/fugl-arbeidet
- Luftfartstilsynet
Norges deltakelse koordineres på møtene i det nasjonale utvalget.
3.2.2 World BirdStrike Association (WBA)
WBA er en internasjonal komité med formål bl.a. å:
- Samle inn, analysere og videreformidle data som beskriver og definerer operasjonelle, funksjonelle lovmessige og juridiske aspekter omkring konflikt mellom luftfartøy og fugler og dyr.
- Beskrive og evaluere metoder som kan redusere kollisjoner mellom luftfartøy og fugler og dyr, flyenes evne til å tåle slike påkjenninger, hjelpe flygendepersonell til å forutse slike risikoer og kostnader som er forbundet med dette, herunder samordne forskningsresultater mv.
WBA har representanter fra sivile og militære organisasjoner i Europa samt representanter fra andre deler av verden, og har møter annet hvert år. WBA internettsted: www.worldbirdstrike.com
Følgende representerer Norge i WBA:
- Flyselskap
- Luftforsvaret
- Avinor AS
- Ornitologisk kompetanse knyttet til fly/fugl-arbeidet
- Luftfartstilsynet
Norges deltakelse koordineres på møtene i det nasjonale utvalget