P.O. Box 243
8001Bodø
Vurdering av sjøgang ved planlegging av flyging på norsk kontinentalsokkel
Luftfartstilsynet har i samråd med aktuelle helikopteroperatører, petroleumsoperatører og arbeidstakerorganisasjoner utarbeidet felles retningslinjer til bruk ved vurdering av sjøgang når det planlegges flyging på norsk kontinentalsokkel.
Bakgrunn
Retningslinjene ble først innført 1.12.17 og etter en evaluering av erfaringene presisert 15.1.19. Etter en ny evaluering og mindre justering våren 2019 har Luftfartstilsynet funnet det formålstjenlig å publisere de retningslinjene som inntil videre vil legges til grunn ved vurdering av helikopterselskaps prosedyrer for planlegging av flyging basert på EASA AD 2014-0188R4 og 2014-0244. Det vises også til anbefaling i HSS-3b kap 7.3 og 9.6.3.
EASA luftdyktighetspåbud
Luftdyktighetspåbudene EASA AD 2014-0188R4 og 2014-0244 stiller krav om at helikopteroperatører skal vurdere og ta tilbørlig hensyn til sjøgang når flyging planlegges.
Gjeldende norske retningslinjer
Generelt
Luftfartstilsynet presiserer derfor at følgende må legges til grunn ved planlegging av ervervsmessig lufttransport (CAT-flyging), med mindre annet er akseptert av LT:
Ordinære CAT-flyginger planlegges ikke gjennomført dersom det er varslet sjøgang høyere enn den som helikopterets grunnleggende nødflyteutstyr er konstruert for, så sant ikke tilleggstiltak er etablert.
For offshoreflyginger på norsk kontinentalsokkel er det etablert tilleggstiltak utover forskriftskravene, hovedsakelig gjennom kundekrav. Dette gjelder:
1. Helikopteret er utrustet med:
- Pop-out vinduer i hele kabinen, unntatt der det er kombinert med nødutgang
- Kun trådløse headset i kabinen
2. Det er etablert system som sikrer:
- Passasjerene er utstyrt med overlevingsdrakter med modifikasjoner i hht siste standard på norsk sokkel
- Passasjerene er utstyrt med nødpustesystem (EBS)
- Passasjerer er utstyrt med personlig nødpeilesender
- HUET trening, inkludert bruk av aktuelt EBS, med helikoptervelt for alle passasjerer
- Ingen løse artikler i kabinen
Forutsatt at alle disse tiltakene er gjennomført, kan grensen for flyging om dagen økes, slik at flyging ikke gjennomføres dersom det er varslet sjøgang høyere enn maksimalt 2 m over den helikopterets grunnleggende nødflyteutstyr er konstruert for.
Begrensningen gjelder ved planlegging av hele turen. Det er ikke krav om oppfølging og evt. re-planlegging underveis ved endringer i sjøgangsvarsel.
For praktiske formål omregnes begrensning i sjøgang (Sea State) til begrensning i signifikant bølgehøyde (Hs) slik at helikoptre med demonstrert Sea State 6 og tilleggstiltak får:
- Nattbegrensing: 6 m Hs
- Dagbegrensning: 8 m Hs
Det er utarbeidet en tilrettelagt visning av varsel for Hs på IPPC.
Unntak
Sjøgangsbegrensningene gjelder likevel ikke for:
1. Ervervsmessig lufttransport (CAT) til støtte for:
- kontrollert avbemanning offshore pga. vær eller andre forhold
- nødsituasjoner på installasjoner
- MEDEVAC der det kun medføres pasient og nødvendig følgepersonell
2. Andre typer flyging enn CAT. Det vil si at for eksempel SAR og SPO operasjoner er unntatt.
For ordens skyld presiseres det at fartøysjefen alltid har siste ord når det gjelder om en flyging kan gjennomføres, og at dette selvfølgelig også gjelder ved vurdering av sjøgang.